Benes büszke lenne az EP-re: megtámadták a jogfosztottságukról plakátokat felmutató felvidéki magyarokat
Morvai
Krisztina beszámolója a Benes-dekrétumokról és a szlovák-magyar kettős
állampolgárság tilalmáról szóló EP-bizottsági ülésről
Az Európai Parlament Petíciós Bizottsága ma
folytatta a Juhász Imre és Hahn-Seidl Alida petíciója alapján indított
eljárást a magyarok azóta is büntetlen megkínzását, meggyilkolását,
deportálását s vagyonától történő megfosztását lehetővé tevő
Benes-dekrétumok EU-jogba ütközéséről. Ezen kívül ma volt az első
tárgyalása a dr. Lomnici Zoltán és Gubík László kérelmezők által
benyújtott petíció alapján a kettős állampolgárságot tiltó s a
jogszabály következtében a felvidéki magyarokat szlovák
állampolgárságuktól megfosztó jogszabálynak, illetve a megfosztás
következményeinek az EU szabályai, jogrendje tükrében. Az ülésen
természetesen részt vettem, s több ízben felszólaltam a következő
tartalmakkal.
Először is tiltakoztam az ellen, hogy a fenti két
témában a Bizottság zárt ülést tartson. Rámutattam: emberi jogokkal és
általában joggal, jogérvényesítéssel kapcsolatban a nyilvánosság és a
közvetlenség elvének alkalmazása igen fontos. Az EU által sokat
hangoztatott "transzparencia", azaz a döntési folyamatok
átláthatóságának elvével is ez volna összhangban. Megosztottam a
bizottság tagjaival azt a tapasztalatomat is, hogy az emberi jogi
jogsértések súlya mindig valódi emberek valódi történetein keresztül
érthető meg igazán. Ezért is lett volna fontos, hogy például a 101
esztendős felvidéki magyar tanárnő közvetlenül mondhassa el, hogyan
hatott rá, hogy megfosztották állampolgárságától. Arra az érvelésre,
miszerint a zárt ülést azért kell elrendelni, mert a pártokat képviselő
koordinátorok így rendelkeztek - rákérdeztem, hogy a jövő hónaptól
folyhat-e esetleg az egész Európai Parlament munkája zárt ajtók mögött,
ha a pártkoordinátorok éppen úgy döntenek. A zárt ülés elrendelése
elleni tiltakozásképpen TRANSZPARENCIA? - feliratot helyeztem el
asztalomon. Megdöbbentett, hogy felvidéki magyar honfitársainkat, akik a
jogfosztottságukat panaszló plakátokat mutattak fel a teremből történő
kiküldésükkor, az őrök fizikailag megtámadták, a transzparenseiket
kezükből kitépve akadályozták a szabad véleménynyilvánításban, miközben a
levezető elnök követelte, hogy az eseményt rögzítő kamerát kapcsolják
ki. Hangot adtam megdöbbenésemnek, s annak, hogy lám ez az európai uniós
demokrácia és szólásszabadság.
Kép: Hírek.sk |
Az ügy érdemét tekintve felszólalásom lényege a
következő volt. A megszólaló szlovák nagykövet, valamint az Európai
Bizottság álláspontja szerint Szlovákia EU csatlakozásakor jogrendszerét
az Unió arra hivatott szervei alaposan átvizsgálták és nem találtak
kivetnivalót a Benes-dekrétumok ellen. Ezzel kapcsolatban rámutattam,
hogy a szlovák parlament 2007-ben hozott határozatot arról, hogy a
Benes-dekrétumok hatálya változatlanul fennáll. Tekintettel arra, hogy
Szlovákia 2004-ben lépett be az Unióba, értelemszerűen nem vizsgálhatták
ezt az elemét a szlovák jogrendnek. Márpedig a 2007. évi határozatával a
szlovák parlament nem kevesebbet mondott ki, mint hogy Szlovákia (mint
EU-tagállam) jogelveinek, értékrendjének változatlanul része a kollektív
bűnösség elvének elfogadása, s a kollektíve bűnösnek tekintettek
vagyonának elvonását változatlanul elfogadhatónak, elvben helyesnek
találja. Hasonlóképpen szerves része jogelveinek és jogpolitikájának,
hogy a kollektíve bűnösnek gondoltak megfoszthatóak állampolgárságuktól
(talán ez van a nemrégi állampolgársági törvény mögött is...?), illetve
otthonaikból, szülőföldjükről kitaszíthatóak, deportálhatóak. Mi több,
2007-ben Szlovákia megerősítette: a magyarok sérelmére elkövetett
kínzásokat, ölési cselekményeket ugyan emberiség elleni
bűncselekményeknek tekinti a nemzetközi jog, de azok immáron örökre
büntetlenek maradnak – szemben más háborús és emberiség elleni
bűncselekmények elkövetőivel, akiket változatlanul világszerte üldöznek,
a magyarokat gyilkoló és kínzó bűnelkövetők egyszer s mindenkorra
mentesülnek a felelősség alól. Ezen kívül megerősítette, hogy az etnikai
tisztogatás adott esetben elfogadható magatartás lehet egy állam
részéről. Mint rámutattam, az Európai Parlament feladata most az, hogy
eldöntse: összeegyeztethetők-e a szlovák jogrendnek ezek az elemei az
uniós joggal, amelynek része egyebek mellett a jogállamiság elve és az
emberi jogok védelme.
Örülök annak, hogy a Bizottság az ügyet nem zárta
le – bármennyire is követelték ezt szlovák részről, illetve az Európai
Bizottság, valamint néhány más EP-képviselő részéről – hanem az "akta
nyitva marad", s következő lépésként kikérik két másik szakbizottság
álláspontját is. Minél több helyen és minél többször mondhatjuk el a
magyarok jogfosztására irányuló Benes-dekrétumok hatályban tartásának
égbekiáltó gazságával kapcsolatos érveket, annál kevésbé lehet tovább
védeni a védhetetlent.
A második tárgyalt témával, az állampolgárság
ügyével kapcsolatban a kérelem elutasítását követelők azzal érveltek,
hogy az állampolgárság kérdése, annak feltételei és szabályozása
kizárólagos tagállami hatáskörbe tartozik. Ellenérvként rámutattam, hogy
maga a petíció kiváló és meggyőző jogi érvelést tartalmaz, amelynek
lényege a következő. A szlovák alkotmány úgy rendelkezik, hogy akarata
ellenére senki nem fosztható meg állampolgárságától. Létezik azonban egy
másik, az alkotmánynál alacsonyabb rendű jogszabály, amely viszont
kimondja, hogy a kettős állampolgárság nem megengedett, aki felveszi
másik állam állampolgárságát, elveszíti a szlovákot. A két szabály
látványos és nyilvánvaló ellentétben áll egymással. Elvárható egy
EU-tagállamtól, hogy polgárai bízhassanak alkotmányuk tartalmában és
szavában, s annak szem előtt tartásával hozhassák meg döntéseiket. Ez
esetben ez nem így van. Éppen ezért is került a kettős állampolgársággal
kapcsolatos jogszabály az alkotmánybíróság elé. Nem egyeztethető össze
az Unió jogrendszerével, különösen a jogállamiság elvével és az emberi
jogok védelmével, hogy egy látványosan alkotmányellenes jogszabály
alapján a legalapvetőbb jogainak egyikétől, az állampolgársághoz való
jogától legyen megfosztva a polgár, mégpedig olyan eljárásban, ahol
semmiféle jogorvoslatra nincs lehetősége. Furcsa volt egy ilyen mélyen
érzelmi kérdésben száraz jogi érveket hangoztatnom, de úgy tűnik, nem
volt haszontalan, mert az aktát ebben az ügyben sem zárták le, hanem az
eljárást felfüggesztették a szlovák alkotmánybíróság döntéséig. Ez
természetesen nem az ideális megoldás, de "aki időt nyer, életet nyer" –
s ahhoz képest, hogy az Európai Bizottság és számos EP-képviselő a
kérelem azonnali elutasítását javasolta, ez az eredmény még mindig
sokkal jobb. Ezzel a témával kapcsolatban is minden lehetséges fórimon
tovább kell harcolnunk.
A besimulás és minden áron való
kompromisszumkeresés helyett ezúttal mi, magyarok kemény és határozott
hangot ütöttünk meg, s ragaszkodtunk a jogainkhoz. Csak ez működik!
Brüsszel, 2013. május 27.
Morvai Krisztina
európai parlamenti Képviselő
Függetlenek Csoportja
Kapcsolódó:
Kapcsolódó hírek:
Az aradiak örök emléke
Ma emlékezünk az aradi vértanúkra
CSAK EGY KATTINTÁSRA AZ INTERNETEN
Az anyatejtől az anyaföldig